Reflexioner från riksdagshearing om vindkraftsbuller

Redaktionen 25 Februari, 2017 12:07 Vindkraftverk, Insändare vindkraftverk, Samarbete Permalink Trackbacks (0)

Av Ove Björklund

(Detta är en sammanfattning, läs hela i pdf-en längre ner)

Möjligheter för 35 dBA

Den svenska vindkraftsutbyggnaden har genomdrivits med stöd av subventioner och centralt dikterade kriterier. Miljöprövningsdelegationerna har som statens förlängda arm, pressat in vindkraft i det svenska kulturlandskapet, genom tillämpning av felaktiga bullergränsvärden, dygnsmedelvärden och beräkningsmodeller.

Myndigheter och domstolar har varit väl informerade om bullrets störande och pulserande karaktär, amplitudmodulerade övertoner, ljudstötar vid tornpassagen, turbulenseffekter och stort inslag av lågfrekvent ljud och ohörbara infravågor. Rättsprocessen har blockerats genom irrelevant ”praxis” om 40 dBA, som inte beaktar att 60 % av den totala ljudemissionen utgörs av hälsofarligt infra- och lågfrekvent ljud <200 Hz. Tillämpning av dygnsmedelvärde är direkt missledande i områden med lågt bakgrundsljud.

Tydligt stöd för 35 dBA har funnits i Naturvårdsverkets rapporter och svensk forskning:

  • Naturvårdsverkets rapport 6241, 2010. Temperaturinversion och cylindrisk ljudutbredning medför flerdubbel ljudutbredning av lågfrekventa ljudkällor. 3 dBA/dubblerat avstånd = 5-9 km.

  • Naturvårdsverkets kunskapssammanställning, 2011. Sömnstörningar kan inte uteslutas. Riktvärde Lnight bör diskuteras.

  • Långtidsmäaningar. Frekvent amplitudmodulering. Avdrag 5 dBA. C. Larsson, 2014.

Politiker, myndigheter och domstolar har under lång tid förhalat en stärkt lagstiftning. Centralmakten har sänt ut desinformerande vindkraftssamordnare. Expertgruppen för vindkraftsbuller konstaterade besvärande problem 2012, varefter den upplöstes och frågorna begravdes i ett myndighetsnätverk med Energimyndigheten som blockerande aktör. Ministrar med gröna glasögon har konsekvent avvisat återkommande motioner om sänkta gränsvärden.

Under tiden har det dagliga livet raserats för allt fler medborgare. Klagomål på buller och sömnstörningar negligeras. Mörkertalet är stort. Vetenskapliga rapporter talar om höjda kortisolvärden och sjukdoms-symptom vid långtidsexponering. De individuella skillnaderna underskattas. Internationella rapporter om infravågornas effekter är oroande.

Riksdagsman Magnus Oscarsson (KD) inbjöd 2016-11-30 till hearing i riksdagshuset om störande buller från vindkraftverk. Undertecknad hade genom stöd av Rättvis Vind Ödeshög och God Livsmiljö Hylte, möjlighet att deltaga och tillsammans med Föreningen Svenskt landskapsskydd m.fl., framföra synpunkter till Naturvårdsverket och Energimyndigheten.

Det är nu helt ofrånkomligt att statsmakten tillrättalägger de övergrepp som drabbat ett stort antal medborgare. Det är inte hedervärt för de partier som belagt den svenska landsbygden med hälsofarliga bullermattor, att nu skynda vindkraftsbranschen till mötes för att lösa den ekonomiska krisen utan att samtidigt agera för akut sänkning av bullergränsvärdet till 35 dBA för verk i drift och moratorium för slutlig omprövning av regelverk för skydd mot buller och infraenergivågor samt bevarande av biologisk mångfald Naturvårdsverket, Energimyndigheten och Folkhälsomyndigheten har stort ansvar och skyldighet att agera.

Ove Björklund
Föreningen God Livsmiljö Hylte

Reflexioner från riksdagshearing om störningar av vindkraftsbuller 2016-11-30 (PDF)


Creeper MediaCreeper