Iögonenfallande konsumtion

Urban Zingmark 30 November, 2014 16:15 Drabbade Permalink Trackbacks (0)

En familj i Arvidsjaur har under några år varit utsatt för osäkerhet för framtiden pga. hotet om en vindkraftpark i sin närhet. Turerna kring planeringen har liknats vid landgrabbing, att med makt lägga under sig mark för att bygga vindkraftpark, subventionerad med skattemedel. Grannar till vindkraftverken är i praktiken maktlösa när storbolagen ska bygga.

Som inte det kunde vara nog, så växer bolagschefernas förakt mot småfolket genom "iögonenfallande konsumtion", läs här och här.

Det är något annat än vanlig lyxkonsumtion med champagne, kaviar och damer. Vi talar här om en konsumtion som vill visa: "Jag skiter i er. Jag vill höra till den fina klassen." SCA- chefen som beställer fram privatjet för privata resor till London, New York, Paris och Rom ägnar sig åt "conspicuous consumption". Han har ett par minuters gångväg från kontoret i Stockholm till Arlanda Express. Han kan resa reguljärt i första klass om han vill. Han visar istället: "Jag skiter i er. Jag tillhör den fina klassen" och beställer privatjet.

Han har uppnått effekten att media, med DI i spetsen och andra, står med hängande hakor. Varför inte till bolagsmiddagen beställa öluppfödd ko med flyg från Japan? Älgkött från SCA:s direktionsjaktslott i Jämtland duger väl inte.


Creeper MediaCreeper